martes, 17 de febrero de 2015

VEHICULOS CAMEL TROPHY - LAND ROVER DISCOVERY

 Es el vehiculo mas veces usado.

Hay 2 modalidades del vehículo Land Rover Discovery utilizado. La primera es la usada en sus 2 variantes 200 TDI y 300 TDI en todas las ediciones en las que participo. La segunda modalidad es la llamada RAFT UNIT utilizada en Mongolia 97 donde los equipos transportaban una canoa y 2 bicicletas. En Mongolia 97 cada equipo tenía además un vehículo de apoyo.

Some 4x4s live a long life at a sedate pace. Others do their livin’ at a frantic pace and that’s where pedigree counts. This 1993 Land Rover Discovery definitely fits into the latter category. It spent the majority of its life in competition and in places that would make most of us go pale in fear. Its survival is only a step short of a miracle.

Some of you might need a reminder on what the Camel Trophy was all about. Imagine taking a small fleet of identical, basically stock, expedition-prepped vehicles to areas of the world where “road” is a loosely defined term. A course is plotted across 1,000-2000 miles of the most desolate and hospitable terrain and unreasonable daily mileage goals are demanded.

 La baca lleva 4 maletas Pelican, una segunda rueda de repuesto, gato inflable, planchas de arena, hacha, pala, pico y eslingas. En el interior se llevan 12 galones de agua, 12 galones de combustible, 2 cajas de comida, caja de herramientas, barra de remolque y otras 4 maletas de expedición. Se estiman unos 3.500 kg de peso.

 El motor Tdi tiene fama mundial por su durabilidad, economia y potencia. Con sus 195 lbs-ft de potencia es capaz de mover el Discovery totalmente cargado en cualquier terreno. Sin carga es un vehiculo rápido y agil.

 Llevan en su interior el Terratrip, fundas impermeables en los asientos y una luz para lectura de mapas. Muchas veces el agua y barro entraba hasta por encima del cuadro debido a los profundos vadeos.


Todos los Discovery iban provistos de un motor diesel de 4 cilindros cuya única modificación era un snorkel. Los vehiculos llevaban muelles reforzados, ejes de 4 piñones con diferenciales reforzados abiertos y otros refuerzos que variaban segun el modelo. El equipamiento especial incluia barras antivuelco interiores, baca reforzada, defensa delantera, protector de barra de direccion y cubre deposito, soporte de para winch Superwinch Ox o Warn, puntos de remolque delanteros y traseros, 2 extintores, 8 faros auxiliares, ordenador Terratrip (mas tarde se incorporo el GPS) y neumáticos Michelin XCL.


TECHNICAL SPECIFICATIONS / ESPECIFICACIONES
DIMENSIONS SUSPENSION
Overall length 4714 mm, including winch and bull bar Front: Live beam axle located by radius arm, panhard rod, Full length roof rack incorporating:
Overall width: 2189 mm telescopic hydraulic dampers, single-rate coil springs Sand tracks
Height: 2205 mm, including roof rack and jerry cans Rear: Live beam axle located by trailing links, 'A' frame, Felling axe
Wheelbase: 2540 mm telescopic hydraulic dampers, heavy duty triple rate Shovel
Track, front & rear: 1486 mm coil springs with additional helper springs. Pick axe
Ground Clearance: 205 mm (unladen) 4 spot lamps
EEC kerb weight: 2100 kg (without accesories) STEERING
Fuel Tank Capacity: 88.6 litres Type: Worm and roller. Power assisted with a minimun Stowage on roof rack for:
turning radius of 6.32 m (3.375 turns from lock to lock) 4 expedition cases
ENGINE Additional spare wheel
Intercooled, turbocharged direct-injection diesel engine with BRAKES Towing ropes
four cyinders in-line Front. 298 mm dia. solid discs, servo assisted Exhaust jack
Cubic capacity: 2495 cc (152 cu in) Rear: 290 mm dia. solid discs, servo assisted
Bore: 90,47 mm (3.56 in) Internal:
Stroke: 97 mm (3.82 in) WHEELS Full internal roll cage
compression ratio: 19.5:1 5.5" x 16" Terratrip electronic trip meter
Max. Power (DIN net): 83 kW (111.3 bhp) at 4,000 rpm Vehicle speed monitor
Max. Torque: 265 Nm (195 lb ft) at 1,800 rpm TYRES GPS (satelite navigation equipment)
7" x 16" Michelin XZL radials Vehicle compass
TRANSMISSION Flexible map lamp
Type: Four-wheel drive ADDITIONAL FEATURES VHF radio
Gearbox: 10 forward, 2 reverse External: 1 hand-held spot lamp
Transfer ratios: High 1.214:1 / Low 3.308:1 Matt black bonnet Hand-held winch control unit
final drive ratio: 3.54:1 2 bonnet retaining clips 2 fire sxtinguishers
Clutch: Single 267 mm diameter, Bull bar incorporating 2 driving lamps and external winch Rear compartment dog guard
Hydraulically operated dry plate control socket
8,500 lb electric winch Stowage in rear of vehicle for:
Sump guard 2 x 22 litre water cans
2 x 3.5 ton towing hitches on front bumper 2 x 22 litre fuel cans
Raised air intake pipe 2 waterproof aluminium food boxes
Bush guard wire, bull bar to roof rack 1 spare parts box
Rear door mounted ladder to roof rack 1 tool kit
Rear mounted spot lamp 4 expedition cases
Rear lamp guards Towing bar
1 x 5 ton towing hitch on rear bumper
Fuel tank guard


Modificaciones a los vehículos de serie para transformación en Camel Trophy
Estas modificaciones se aplican a todos los Discovery salvo los de la edición de Mongolia 97.
Aunque en lla edición de Mongolia 97, estos vehículos tienen unas especificaciones diferentes a las de otras ediciones.
 



No hay comentarios:

Publicar un comentario